ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΓΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ

November 7, 2025

ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – ΑΠΑΛΛΑΣΟΝΤΑΙ ΧΙΛΙΑΔΕΕΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΔΗΓΟΙ – ΔΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ


Διαφ.

Τόσο οι οδηγοί που χρησιμοποιούν συχνά τους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας όσο και εκείνοι που τους διασχίζουν μόνο για διακοπές, γνωρίζουν καλά πως, εκτός από τα καύσιμα, πρέπει να υπολογίζουν και ένα σεβαστό ποσό για τα διόδια.

Ωστόσο, υπάρχουν κατηγορίες πολιτών που δικαιούνται να περνούν εντελώς δωρεάν, ανάλογα με τον τόπο κατοικίας τους, τον αυτοκινητόδρομο που χρησιμοποιούν ή υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Διαφ.

Δεν πληρώνουν διόδια στην Εγνατία Οδό οι κάτοικοι συγκεκριμένων δήμων

Το Υπουργείο Μεταφορών έχει δημιουργήσει ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αναφέρεται αναλυτικά ποιοι είναι οι δήμοι των οποίων οι κάτοικοι απαλλάσσονται από τα διόδια της Εγνατίας Οδού.

Διαφ.

Οι κάτοικοι των παρακάτω δήμων μπορούν να περάσουν δωρεάν από τα διόδια:
Αβδήρων, Αμυνταίου, Αλεξανδρούπολης, Άργους Ορεστικού, Αρριανών, Διδυμότειχου, Ηγουμενίτσας, Ιάσμου, Καστοριάς, Κομοτηνής, Μαρωνείας – Σαπών, Μετσόβου, Νεστορίου, Μύκης, Ξάνθης, Ορεστιάδας, Παγγαίου, Πρεσπών, Σαμοθράκης, Σουλίου, Σουφλίου, Τοπείρου, Φιλιατών και Φλώρινας.

Διαφ.

Για να αποκτήσουν το δικαίωμα δωρεάν διέλευσης, οι μόνιμοι κάτοικοι των παραπάνω περιοχών πρέπει να υποβάλουν ηλεκτρονικά αίτηση, καταθέτοντας τα εξής δικαιολογητικά:

Διαφ.
  • Αστυνομική ταυτότητα του αιτούντος

  • Αντίγραφο πρόσφατου εκκαθαριστικού Εφορίας

  • Άδεια κυκλοφορίας του οχήματος (ή των οχημάτων) για τα οποία ζητείται η δωρεάν διέλευση

 Δωρεάν διέλευση για τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ)

Εξαίρεση προβλέπεται και για τα οχήματα ιδιοκτησίας ΑμεΑ, τα οποία χρησιμοποιούνται είτε από τους ίδιους είτε από τρίτους για τη μετακίνησή τους.

Όσοι διαθέτουν κάρτα αναπηρίας, μπορούν –μετά από αίτηση προς τις εταιρείες διαχείρισης των αυτοκινητοδρόμων– να εξασφαλίσουν δικαίωμα ελεύθερης διέλευσης, αρκεί να έχουν το δελτίο στάθμευσης ΑΜΑ κολλημένο σε εμφανές σημείο του παρμπρίζ.

Σε πολλές περιπτώσεις απαιτείται η προσκόμιση επιπλέον εγγράφων ή βεβαιώσεων, ενώ η διαδικασία πρέπει να ολοκληρώνεται εκ των προτέρων.

Σε ποιον οδικό άξονα δεν πληρώνουν διόδια οι άνεργοι

Η Εγνατία Οδός επιτρέπει στους ανέργους να περνούν δωρεάν από τα διόδια, εφόσον:

  • διαθέτουν Κάρτα Ανεργίας σε ισχύ,

  • και το όχημα με το οποίο κινούνται είναι δικό τους.

Και σε αυτή την περίπτωση, η διαδικασία απαιτεί ηλεκτρονική αίτηση πριν τη διέλευση.

Τι ισχύει για τα οχήματα έκτακτης ανάγκης

Τα οχήματα του ΕΚΑΒ, της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολιτικής Προστασίας δικαιούνται ελεύθερη διέλευση από όλα τα διόδια της χώρας.

Αυτό προβλέπεται ρητά από τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, και ισχύει τόσο για τις περιπτώσεις άμεσης επέμβασης όσο και για υπηρεσιακές μετακινήσεις.

Νέο «δώρο» στους συνταξιούχους: 2.000 ευρώ τον μήνα μαζί με τη σύνταξη

Τι αλλάζει για τους συνταξιούχους μετά την απόφαση για 2.000 ευρώ τον μήνα;

Η Γερμανία φέρνει μια ριζική αλλαγή για τους συνταξιούχους της: όσοι επιλέξουν να συνεχίσουν να εργάζονται μετά την ηλικία συνταξιοδότησης, θα μπορούν να λαμβάνουν έως και 2.000 ευρώ τον μήνα αφορολόγητα. Το νέο αυτό μέτρο, προσωπική δέσμευση του καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς, στοχεύει να αντιμετωπίσει τη σοβαρή έλλειψη εργατικού δυναμικού που πλήττει την οικονομία της χώρας και να δώσει «δεύτερη ζωή» στην αγορά εργασίας.

Το σχέδιο Μερτς για ενεργούς συνταξιούχους

Σύμφωνα με το αποκλειστικό ρεπορτάζ των Financial Times, το λεγόμενο “ενεργό συνταξιοδοτικό σχέδιο” προβλέπει ότι όσοι Γερμανοί εργάζονται πέραν της ηλικίας συνταξιοδότησης θα μπορούν να κερδίζουν έως και 2.000 ευρώ τον μήνα χωρίς να φορολογούνται.
Η ρύθμιση αυτή, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου, θα κοστίζει περίπου 890 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στο κράτος, ωστόσο η κυβέρνηση πιστεύει πως θα τονώσει την οικονομία και θα φέρει ξανά έμπειρο εργατικό δυναμικό στην αγορά.

Το μέτρο αποτελεί προεκλογική υπόσχεση του Μερτς και αναμένεται να εγκριθεί από τον κυβερνητικό συνασπισμό του με τους Σοσιαλδημοκράτες μέσα στην εβδομάδα.

Η γήρανση του πληθυσμού και η ανάγκη για εργατικά χέρια

Η Γερμανία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα από τα μεγαλύτερα δημογραφικά προβλήματα στην Ευρώπη.
Περισσότεροι από 4,8 εκατομμύρια εργαζόμενοι, δηλαδή το 9% του συνόλου, πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν έως το 2035, αφήνοντας τεράστια κενά σε κρίσιμους κλάδους.

Η κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι οι baby boomers αποχωρούν μαζικά, ενώ λιγότεροι νέοι μπαίνουν στην αγορά εργασίας.
Το αποτέλεσμα; Σημαντική έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και πίεση στα ασφαλιστικά ταμεία και την οικονομία.

Το «δώρο» των φοροελαφρύνσεων

Η εργασία μετά τη συνταξιοδότηση επιτρέπεται ήδη στη Γερμανία, αλλά τώρα το Βερολίνο επιχειρεί να την κάνει πολύ πιο ελκυστική.
Με το νέο πλαίσιο, οι συνταξιούχοι που συνεχίζουν να εργάζονται θα μπορούν να απολαμβάνουν σημαντικά φορολογικά προνόμια, κάτι που μέχρι σήμερα δεν συνέβαινε.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Οικονομίας IW, το πραγματικό κόστος για το κράτος μπορεί να φτάσει έως και 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, με 340.000 εργαζόμενους να εκτιμάται ότι θα επωφεληθούν από το μέτρο.

Το παράδειγμα της Ελλάδας

Οι Financial Times επισημαίνουν ότι η Ελλάδα έχει ήδη πετύχει με παρόμοια πολιτική.
Η Αθήνα επέτρεψε στους εργαζόμενους συνταξιούχους να διατηρήσουν ολόκληρη τη σύνταξή τους, υποβάλλοντας το πρόσθετο εισόδημά τους σε μειωμένο φόρο 10%.

Αποτέλεσμα; Οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι αυξήθηκαν από 35.000 το 2023 σε περισσότερους από 250.000 τον Σεπτέμβριο του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας.

Δες ΕΔΩ αν έφαγες πρόστιμο στο αυτοκίνητό σου – Τι ισχύει με τις κάμερες

Νέο ψηφιακό σύστημα «σαρώνει» όλα τα αυτοκίνητα για ασφάλεια, τέλη κυκλοφορίας και ΚΤΕΟ – Πρόστιμα έως 1.000 ευρώ.

Η εποχή της πλήρους ψηφιακής επιτήρησης για τους ιδιοκτήτες οχημάτων έφτασε. Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα διασταυρώσεων της ΔΥΠΑ, της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Μεταφορών τέθηκε πλέον σε πλήρη λειτουργία, εντοπίζοντας αυτόματα τα οχήματα που δεν έχουν πληρωμένα τέλη, είναι ανασφάλιστα ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

Οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο, ενώ από το 2026 θα επεκταθούν και σε όλες τις περιπτώσεις ΚΤΕΟ, δημιουργώντας ένα ψηφιακό μητρώο για κάθε όχημα που κυκλοφορεί στην Ελλάδα.

Δεν έχει να κάνει με τις κάμερες που έχουν μπει σε δρόμους της Αθήνας.

Πάνω από 200.000 ειδοποιήσεις σε οδηγούς

Ήδη έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των ελέγχων:

  • 108.000 οδηγοί ειδοποιήθηκαν για ανασφάλιστα οχήματα

  • 110.000 ιδιοκτήτες για μη καταβολή τελών κυκλοφορίας

Οι ειδοποιήσεις αποστέλλονται μέσω email, SMS ή ταχυδρομείου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας.

Οι παραβάτες έχουν 15 ημέρες προθεσμία για να πληρώσουν τα τέλη ή να ασφαλίσουν το όχημά τους. Αν δεν το κάνουν, ενεργοποιείται αυτόματα η διαδικασία βεβαίωσης προστίμων από την ΑΑΔΕ.

Πρόστιμα έως 1.000 ευρώ και αφαίρεση πινακίδων

Σύμφωνα με το νέο νομικό πλαίσιο (Ν.5113/2024) και την υπουργική απόφαση 175625/2025, προβλέπεται δεύτερος έλεγχος μέσα σε τρεις μήνες για όσους δεν συμμορφώθηκαν.

Αν το όχημα παραμένει ανασφάλιστο ή χωρίς πληρωμένα τέλη:

  • Το πρόστιμο διπλασιάζεται

  • Επιβάλλεται αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας

???? Πρόστιμα ανά κατηγορία:

  • 250 € για δίκυκλα

  • 500 € για επιβατικά

  • 1.000 € για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης

  • 400 € για οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ

Πώς θα δείτε αν είστε στη «μαύρη λίστα»

Οι ιδιοκτήτες μπορούν να ελέγξουν άμεσα την κατάσταση του οχήματός τους μέσω της υπηρεσίας Open Car στο gov.gr, εισάγοντας απλώς τον αριθμό κυκλοφορίας.

Το σύστημα εμφανίζει:

  • Αν το όχημα είναι ασφαλισμένο

  • Αν είναι σε κίνηση ή ακινησία

  • Αν έχει δηλωθεί ως κλεμμένο

  • Και αν έχει εκδοθεί πρόστιμο, το οποίο φαίνεται και στο προσωπικό προφίλ του πολίτη, όπου μπορεί να πληρωθεί μέσω e-Παράβολου.

Σε περίπτωση λάθους ή διπλής εγγραφής, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα υποβολής ένστασης και αποστολής δικαιολογητικών εντός 10 εργάσιμων ημερών.

«Τέλος στην ασυδοσία» λέει η κυβέρνηση

Το Υπουργείο Οικονομικών υπογραμμίζει ότι το μέτρο είναι κρίσιμο για την οδική ασφάλεια και τη φορολογική δικαιοσύνη, καθώς υπολογίζεται πως πάνω από 250.000 οχήματα κυκλοφορούν χωρίς ασφάλεια ή χωρίς ΚΤΕΟ.

Με την πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών, στόχος είναι να μπει τέλος στην παραβατικότητα, να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα και να προστατευτούν οι πολίτες που τηρούν τις υποχρεώσεις τους.


Πηγή

Διαβάστε επίσης: